
Experiența celor patru sezoane (food Derby)

Rețete tradiționale – Carte gastronomică
Cartea gastronomică Rețete tradiționale din Teritoriul GAL Lider Bistrița-Năsăud împlinește una dintre activitățile proiectului nostru de cooperare Experiența Celor Patru Sezoane (Food Derby) care aduce oportunități de turism gastronomic aproape de localnici și promovează tradiții culinare Europene dincolo de granițele naționale. Proiectul permite partenerilor să facă schimb de bune practici și să abordeze teme precum planificarea de evenimente ca unealtă de promovare a turismului gastronomic.
În această carte pe care v-o punem la dispoziție găsiți cele mai autentice rețete din teritoriul bistrițean, dar și ale partenerilor noștri români și finlandezi: GAL Napoca Porolissum (RO), GAL Lider Cluj (RO), GAL Ravakka (FIN), respectiv GAL Kalakukko (FIN). Vă invităm să descoperiți gastronomia din zona Clujului, dar și din spațiul european nordic, mai exact din Estul și Sud-Vestul Finlandei.
Desigur, vă invităm cu drag să încercați aceste rețete acasă, urmărind instrucțiunile din această carte și folosind ingrediente locale, de la micii producători din zonele rurale pe care noi îi susținem prin acest proiect. Vă invităm și pe voi să alegeți mereu produse locale, autentice și făurite în gospodăriile oamenilor care iubesc tot ce este tradițional și specific fiecărui popor în parte.
Mergeți din ușă în ușă, stați la povești cu sătenii, aflați totul despre munca câmpului și îngrijirea animalelor, plimbați-vă prin natură și descoperiți câte minuni ne oferă. Haideți să regăsim la sat liniștea, lucrul bine făcut din strămoși, dar și produse curate prelucrate după cutume vechi, care s-au transmis din generație în generație. Veți descoperi o lume complet diferită de aglomerările urbane, un tărâm de poveste cu peisaje spectaculoase și cu o altă suflare, una tihnită și ingenuă. Faceți-vă timp să gătiți în mod tradițional, cu încetișorul, regăsind gustul de acasă sau de departe.
Răsfoiți cartea sau descărcați-o aici în limba română sau în limba engleză:

Vă invităm la evenimentul Internațional Expo „30 Years of LEADER in EU” organizat în perioada 10-12 mai 2022 în Burgas, Bulgaria, în cadrul proiectului „Experiența celor patru sezoane- turism gastronomic în zonele rurale!”
DOCUMENTE
Metodologie de selecție participanți în cadrul proiectului Experiența Celor Patru Sezoane (Food Derby) – Turism gastronomic în zonele rurale – publicată 27.04.2022
Anunț de înscriere/participare la evenimentul internațional Conference and Expo 30 Years of LEADER in EU – publicat 27.04.2022
Galeria foto-video a proiectului
Obiectivul principal al proiectului
Obiectivul principal al proiectului este promovarea patrimoniului gastronomic și stimularea turismului gastronomic în context local și internațional.
Un aspect important și pertinent pentru implementarea SDL (Strategiei de Dezvoltare Locală) a GAL Lider Bistrița-Năsăud este cooperarea transnațională și interteritorială, prin care se intenționează valorificarea potențialului gastronomic.
Valoarea adăugată: Prin proiectul de cooperare se intenționează schimbul de know-how și promovarea turismului gastronomic, prin crearea unor evenimente gastronomice la nivel local si participarea la acest tip de evenimente pe teritoriul partenerilor din proiect.
Valorificarea experienței: Proiectului de cooperare ne oferă oportunitatea unor schimburi de bune practici, idei, cunoștințe, prin găzduirea și participarea la evenimente gastronomice în teritoriul fiecărui partener.
Obiectivele specifice ale proiectului
Acțiuni
Acțiunea 1: După semnarea contractului de finanțare la nivelul AFIR, înainte de realizarea activităților de cooperare, GAL-urile vor întreprinde acțiuni de informare și promovare către publicul larg a obiectivelor proiectului, în mod transparent și nediscriminatoriu, utilizând mijloace de comunicare precum: postare pe pagina proprie a GAL, afișare la sediile primăriilor partenere în GAL. Informațiile cu privire la posibilitatea de a participa la vizitele de studiu și la atelierele de lucru pe gastronomie vor fi puse la dispoziția publicului larg, în mod transparent și nediscriminatoriu, utilizând multiple mijloace de comunicare: postare pe pagina web a GAL, postare pe pagina web a proiectului, postare pe pagina Facebook a GAL, postare pe pagina Facebook a proiectului, afișare la sediul GAL. Decizia cu privire la configurația delegațiilor se va lua ținând cont de criteriile de admisibilitate prestabilite și de principiul primul venit – primul servit (în limita bugetului disponibil).
Acțiunea 2: Exemplele de bune practici pentru organizarea de evenimente gastronomice respectiv pentru stimularea turismului gastronomic vor fi sintetizate într-un manual comun ce va conține informații practice și instrumente aplicate și ce va fi diseminat gratuit actorilor locali interesați.
Acțiunea 3: Realizarea unui clip video lung, respectiv a unui clip video scurt, unitare și comune, care vizează diseminarea elementelor de patrimoniu gastronomic și care se dorește să stimuleze turismul gastronomic.
Acțiunea 4: Dezvoltarea unei pagini Web comune și a unei pagini Facebook comune care vizează diseminarea activităților desfășurate (ex: vizite de lucru) și diseminarea livrabilelor obținute (ex: clip video, manual organizare evenimente gastronomice), în mod gratuit.
Activități
Realizarea unei analize de piață pentru inventarierea patrimoniului cultural imaterial gastronomic: Analiza de piață pentru inventarierea patrimoniului cultural imaterial gastronomic își propune să documenteze de manieră sistematică și riguroasă atât rețete tradiționale cât și tehnici gastronomice – unde prin gastronomic se înțelege relația dintre cultură și alimentație nu, la modul reducționist, doar alimentație.
Realizarea unui proiect tip pentru crearea unui punct de gastronomie locală: Experții externi implicați în atelierele de lucru vor realiza un proiect tip pentru crearea unui punct de gastronomie locală care va conține toate elementele necesare obținerii autorizațiilor pentru funcționare
Găzduirea de vizite de studiu, cu focus pe evenimente gastronomice sau turism gastronomic: Vizitele de studiu vor oferi oportunități de învățare și de împărtășire a exemplelor de bune practici cu privire la evenimente gastronomice sau turism gastronomic
Participarea la un eveniment internațional în domeniul dezvoltării rurale, organizat în Cehia.
Realizarea și promovarea a două clipuri video, din care o variantă lungă și o variantă lungă: Se va elabora o metodologie comună pentru filmarea, editarea și compilarea celor două clipuri video pentru a disemina proiectul în spațiul virtual dar și la evenimente cu profil gastronomic
Realizarea și promovarea unei pagini web, respectiv a unei pagini Facebook: Se va realiza o pagină Web și o pagină Facebook pentru a promova obiectivele proiectului și a disemina rezultatele proiectului în spațiul virtual, respectiv se va asigura mentenanța și actualizarea acestora.
Elaborarea și promovarea de materiale de promovare a proiectului și/sau a patrimoniului cultural imaterial gastronomic. Elementele identificate în cadrul analizelor de piață pentru inventarierea patrimoniului cultural imaterial gastronomic vor fi translatate în materiale de promovare a acestora (ex: cărți cu profil gastronomic, hărți cu profil gastronomic, vederi cu profil gastronomic, etc.)
“Food is the central activity of mankind and one of the single most significant trademarks of a culture.”
Scurt dicționar
Despre Cooperare 19.3 LEADER
Partenerii noștri de proiect

GAL Ravakka
Finlanda

GAL Napoca Porolissum
România

GAL Kalakukko
finlanda

GAL Lider Cluj
România