

Stagii de practică pentru elevii din județul Bistrița-Năsăud
Proiect cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul Educație și Ocupare (PEO) 2021-2027. – cod MySmis 313879 –
Scopul proiectului este adaptarea serviciilor educaționale adresate elevilor din regiunea de Nord-Vest prin: organizarea și derularea de stagii de practică pentru elevii din ÎPT, inclusiv din învățământul dual, și organizarea examenelor de certificare a calificărilor profesionale.
Proiectul urmărește îmbunătățirea calității, a caracterului incluziv, a eficacității și a relevanței sistemelor de educație și pentru piața muncii prin:
- organizarea și derularea de stagii de practică pentru elevii din ÎPT, inclusiv din învățământul dual, instruire practică, laborator tehnologic etc., în conformitate cu metodologiile aplicabile fiecărui tip de calificare (activitate aferentă OS1) în cadrul angajatorilor din domenii relevante (inclusiv Solicitantul), crescând astfel relevanța sistemului educațional și facilitând obținerea competențelor specifice pieței muncii de către elevi.
- susținerea de sesiuni pentru dezvoltarea de competențe verzi – acestea vor ajuta la dobândirea, de către elevi, a competențelor cheie în domeniul dezvoltării durabile și protecției mediului, susținând astfel evoluția profesională a acestora în domenii sustenabile.
- susținerea organizării examenelor de certificare a calificărilor profesionale prin asigurarea condițiilor necesare pentru sprijinirea operatorilor economici și a unităților de învățământ la care se desfășoară examenele de certificare pentru desfășurarea examenelor de certificare a calificării profesionale ale elevilor, asigurând astfel buna derulare a acestora și relevanța sistemului de învățământ.
Proiectul va genera un efect pozitiv pe termen lung, aducând grupului țintă următoarele beneficii suplimentare și rezultate (raportate la situația anterioară proiectului) generate ca urmare a implementării acestuia:
- ca urmare a organizării și derulării stagiilor de practică pentru elevii din ÎPT – creșterea numărului de elevi care participă la stagii de practică, creșterea angajabilității determinată de dobândirea de experiență practică, însușirea conceptelor într-un ritm mai rapid prin implicarea activă în procesul de învățare, maximizarea ratei de retenție a informațiilor pentru elevi prin îmbinarea experienței teoretice cu experiența reală, practică;
- ca urmare a susținerii de sesiuni pentru dezvoltarea de competențe verzi – dezvoltarea unor competențe legate de dezvoltarea durabilă și protecția mediului, competențe din ce în ce mai necesare pe piața muncii;
- ca urmare a îmbunătățirii condițiilor din cadrul examenelor de calificare – creșterea numărului de elevi care dobândesc certificatul de calificare, creșterea relevanței examenelor de obținere a calificării pentru nevoile pieței muncii, derularea cu mai mare ușurință a acestora.
De asemenea, alte efecte pozitive ale derulării proiectului sunt:
- Creșterea economică și a bunăstării sociale a populației de la nivelul regiunilor mai puțin dezvoltate vizate de proiect;
- Îmbunătățirea inserției pe piața muncii a elevilor din învățământul profesional și tehnic / elevilor din învățământul dual;
- Creșterea economică și a bunăstării sociale a populației de la nivelul regiunii de implementare vizate;
- Acoperirea temporară a deficitului de personal în activitățile specifice ale partenerilor de practică.
Principala problemă care justifică intervențiile propuse în prezentul proiect:
Relevanța scăzută pentru piața muncii a stagiilor de practică și a sistemelor de educație:
O statistică realizată de INS arată că, în anul școlar 2020-2021, în învățământul profesional au fost înregistrați 109,7 mii elevi, reprezentând 3,1% din totalul populației școlare. Comparativ cu anul școlar precedent, numărul elevilor din acest nivel a crescut cu 8,9%, ceea ce denotă un interes mai ridicat pentru o astfel de formă de învățământ. Această creștere subliniază necesitatea furnizării unor stagii de practică adaptate cerințelor pieței muncii, contribuind la relevanța acestora și având scopul formării eficiente a noilor generații din învățământul profesional.
Conform unei analize de nevoi derulate la nivelul elevilor din regiunea Nord-Vest, s-au identificat următoarele aspecte:
- Nevoia de stagii de practică la locul de muncă care să promoveze integrarea pe piața muncii;
- Nevoia de măsuri adiționale pentru integrarea pe piața muncii (susținerea materială a derulării examenelor de certificare, susținerea de sesiuni pentru dezvoltarea de competențe verzi).
Contribuția prezentului proiect la atingerea obiectivelor dorite:
Proiectul propune o serie de acțiuni care răspund direct la problemele și nevoile identificate ale elevilor:
- Pentru nevoia de stagii de practică la locul de muncă:
- Organizarea și derularea de stagii de practică pentru elevi, crescând astfel relevanța sistemului educațional și facilitând dobândirea competențelor specifice pieței muncii.
- Pentru nevoia de măsuri adiționale pentru integrarea pe piața muncii:
- Susținerea de sesiuni pentru dezvoltarea de competențe verzi;
- Susținerea organizării examenelor de certificare a calificărilor profesionale prin asigurarea condițiilor necesare pentru sprijinirea operatorilor economici și a unităților de învățământ unde se desfășoară aceste examene.
Obiectivul proiectului:
Proiectul va contribui la adresarea nevoilor și problemelor identificate prin realizarea următorului obiectiv:
OS1 – Creșterea calității ofertei de educație și formare profesională pentru asigurarea echității sistemului și o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și la provocările inovării și progresului tehnologic, prin:
- Organizarea de stagii de practică;
- Sesiuni de dezvoltare a competențelor verzi;
- Sesiuni de evaluare pentru 251 membri din grupul țintă, pe o perioadă de 36 de luni.
Obiectivul general al proiectului urmărește implementarea de măsuri de organizare și derulare de stagii de practică pentru elevii din ÎPT, inclusiv din învățământul dual și organizarea examenelor de certificare a calificărilor profesionale.
Obiectiv specific 1 – Creșterea calității ofertei de educație și formare profesională pentru asigurarea echității sistemului și o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și la provocările inovării și progresului tehnologic prin organizarea de stagii de practică, sesiuni de dezvoltare competențe verzi și sesiuni de evaluare pentru 251 membri GT pe o perioadă de 36 luni.
Activități:
A1- Management proiect, implementare, monitorizare și raportare
S.A.1.1 – Management de proiect, monitorizare și raportare
A2 – Organizarea procedurilor de achiziții necesare procurării bunurilor și serviciilor necesare desfășurării proiectului prevăzute în lista achizițiilor
S.A.2.1 – Organizarea procedurilor de achiziții necesare procurării bunurilor și serviciilor necesare desfășurării proiectului
A3 – Organizarea activităților de informare și publicitate a proiectului
S.A.3.1 – Derularea activităților de informare și publicitate a proiectului
A4 – Recrutarea și gestionarea grupului țintă
S.A.4.1 – Elaborarea și publicarea spre informare a metodologiei de selecție a grupului țintă; recrutarea grupului țintă online; gestionarea dosarelor de grup țintă, motivarea GT
A5 – Acțiuni care vizează programe de învățare la locul de muncă
S.A.5.1 – Acțiuni care vizează programe de învățare la locul de muncă
- 1 echipă de proiect angajată, 18 dosare de personal întocmite și arhivate
- 36 de întâlniri de management susținute
- 1 management al livrabilelor implementării proiectului asigurat
- 3 planuri realizate: 1 plan de monitorizare, 1 plan de raportare, 1 plan de management al riscurilor, 1 set de proceduri UIP realizate
- 16 cereri de rambursare și raportări tehnico-financiare întocmite și transmise
- 1 plan al achizițiilor de proiect realizat și actualizat permanent
- 8 proceduri de achiziții derulate
- Materiale de publicitate realizate și distribuite
- 1 conferință de lansare organizată
- Promovarea proiectului pe site-ul web al liderului realizată
- 1 conferință de finalizare a proiectului organizată
- 1 metodologie de selecție a grupului țintă întocmită și diseminată
- 251 elevi selectați pentru participarea la activități
- 251 elevi înmatriculați în învățământul profesional și tehnic, inclusiv dual, care beneficiază de sprijin prin participarea la programe de învățare la locul de muncă
- 226 participanți care obțin o calificare la încetarea calității de participant

Aceasta secțiune va fi completată ulterior, pe măsura realizării rezultatelor.
Resurse umane implicate:
Asociația GAL Lider BN:
- 1 Manager proiect
- 1 Responsabil financiar
- 1 Asistent manager
- 1 Expert stagii de practică
- 1 Expert dezvoltare sesiuni verzi
- 1 Tutore de practică
Partener 1: Liceul Tehnologic “Liviu Rebreanu” – Maieru
- 1 Coordonator partener 1
- 1 Asistent coordonator
- 1 Responsabil financiar
- 1 Expert Grup Țintă
Partener 2: Școala Profesională “Tiberiu Moraru” – Salva
- 1 Coordonator partener 2
- 1 Asistent coordonator
- 1 Responsabil financiar
- 1 Expert Grup Țintă
Partener 3: Liceul Teoretic “Solomon Haliță” – Sângeorz-Băi
- 1 Coordonator partener 3
- 1 Asistent coordonator
- 1 Responsabil financiar
- 1 Expert Grup Țintă
Aceasta secțiune va fi completată ulterior, pe măsura publicării comunicatelor.
Metodologie de acordare a premiilor pentru elevii din cadrul proiectului_publicată 27.08.2025
Anexe înscriere grup țintă_publicte 27.08.2025
Calendar organizare practică_publicat 30.12.2024
Metodologia de selecție a grupului țintă și anexe_publicată 31.12.2024
Partenerii proiectului:

Lider: Asociația Grupul de Acțiune Locala Lider Bistrița-Năsăud
Partener 1: Liceul Tehnologic “Liviu Rebreanu” – Maieru
Partener 2: Școala Profesionala “Tiberiu Morariu” – Salva
Partener 3: Liceul Teoretic “Solomon Haliță” – Sângeorz-Băi
Descoperă Programul Educație și Ocupare!
Optimizarea sistemelor de educație și formare pentru a răspunde cerințelor pieței muncii, concomitent cu promovarea accesului egal la educație și stimularea învățării pe tot parcursul vieții & Consolidarea funcționării eficiente a pieței muncii și facilitarea accesului și a participării incluzive și egale la ocupare de calitate și durabilă pentru resursa de forță de muncă.
Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.mfe.gov.ro